fredag 8 februari 2008

Minisemlor

Japp, jag har bakat! Blev inspirerad av M:s supergoda hembakta semlor men eftersom jag egentligen inte bakar så fick det bli minisemlor, som jag fick tips från Kultingarna om. Här kommer en bild på de vi smaskade i oss igår kväll.


Lägger ut receptet om någon vill testa, man kan med fördel ta liiiite mer mjölk för att degen inte ska bli för torr.

Recept minisemlor
Deg:
75 g smör
2,5 dl mjölk
25 g jäst
0,5 dl strösocker
1 tsk malen kardemumma
1 krm salt
420 g (7 dl) vetemjöl eller vetemjöl special

Fyllning:
Mosa bullurskrap, mandelmassa och grädde, toppa med massa ganska löst vispad grädde.

Glöm inte att pudra över florsocker i slutet, ät och njut!

1 kommentar:

Anonym sa...

Åhhh smaskenssmaskens. Jag o J funderar på en tur in till stan imorrn. Kanske svänger förbi, hehe. Farligt att frestas på bloggen sådär nu när man vet vad som vilar i frysfacket :-)

Hmmmm tycker du jag är dålig på blogga...krydda gärna mitt dåliga samvete... Recepthotet fungerar bra! Visst har du sett mitt nya inlägg, Stolt! Ska bli bättre, lovar. Skäms över att jag är så dålig. Tar lite kort oxå, inte bra...