fredag 13 februari 2009

Duktiga lilla flickan

Nästan alla flickor/kvinnor jag känner har en duktigt liten flicka inom sig, tack och lov tar inta alla lika stor plats som min, eller så kanske andra är bättre på att kontrollera henne än vad jag är.
Varför får hon ta så mycket plats, varför finns hon ens och varför kan man inte bara ignorera henne?

För mig är det nog mycket en ful ovana, jag är så inkörd på att vara den duktiga flickan att jag inte ens märker att hon tar över mer och mer förrän det är för sent. Men är man uppvuxen i ett hem där ytan är viktigast så kanske det inte är så konstigt. För mina föräldrar, speciellt min mor har det alltid varit viktigast hur det ser ut hemma och hur andra uppfattar en, än vad som egentligen är sanningen.

Jag vet att några av min självmordsförsök var riktigt desperata rop på hjälp, att de skulle få upp ögonen, eller snarare tvingas erkänna hur det faktiskt låg till. Att det skulle vara viktigare att hjälpa mig att må bra än vad grannarna skulle tro och tycka. Jag ville bara att de skulle se mig, se min smärta och reagera som normala föräldrar, göra allt i sin makt för att lindra den där smärtan, älska, bevara och beskydda mig.

Jag har alltid haft en känsla av att vara övergiven och att vara ensammast i hela världen. Jag trodde faktiskt aldrig att jag skulle få dela mitt liv med någon, jag skulle få leva och dö ensam. Jo, det är sant! Så tänk att lilla jag äntligen fick lite tur i min väg, träffade Gustav och att vi har fått två underbara pojkar tillsammans. Nu tror jag faktiskt inte längre att jag är ensammast i hela världen, i alla fall inte hela tiden.

Vet att det blir hoppigt när jag skriver nu, men det är så mycket minnen och tankar som jag verkligen borde få ur mig, så då får det nog bli såhär. Strukturerad kan jag vara en annan dag.

4 kommentarer:

Sindarin sa...

Skit i strukturen. Det som bubblar under ytan och vill upp kommer upp med eller utan struktur. Vi är sällan fullt så ensamma som vi tror i den här världen.

florin design sa...

Jag är bar aglad att du skriver! vad du skriver om och hur du gör det är helt upp till dig! Jag kommer fortsätta läsa och försöka förstå så mycket jag kan.

Kram Vännen

Anonym sa...

Idag är det jag som övertagit den känsla du har haft om att vara "ensammast i världen"
Skickar en "allahjärtankram" till dig..
Kram kram

jennyk sa...

Jag blev så glad för din kommentar inne hos mig. Tack för att du visade det gamla paret att du kunde teckenspråk,. Jag vet sjölv att det är en sådan skön känsla att träffa nån som kan tsp!